include("config.php"); ?>
Yıl:30 Sayı: 316 EYLÜL 2011 Mükellef
İSMMMO’dan “Türkiye Vergi Profili” araştırması raporu: İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) “Türkiye Vergi Profili” araştırmasına göre; Türkiye’nin vergi adaletinin temel unsurunu oluşturan “az kazanandan az, çok kazanandan çok” ilkesini hayata geçirememesinin faturası yine ücretliye kesildi. Araştırmaya göre sayıları 5 milyona yaklaşan asgari ücretliler, Türkiye’nin en büyük 90 dev firması kadar vergi öderken, 6 milyon 750 bin civarındaki tüm ücretlilerin ödediği vergi ise Türkiye’deki 652 bin şirketin ödediği vergiyi geçti. İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası Başkanı Yahya ARIKAN vergi toplanamamasının ve vergideki adaletsiz dağılımın Türkiye’nin kronik sorunu olduğunu artık bu tablonun değişmesi gerektiğini söyledi. ARIKAN rapora göre toplam servet, gelir ve sermaye karlarından elde edilen verginin yüzde 43’ünün ücretlilerin cebinden çıktığını anımsatarak; “Türkiye daha adil ve gelir adaletini sağlayacak bir vergi sistemini tartışmak durumundadır. Vergi tabanının genişletilmesi, düşük gelir gruplarına vergi muafiyeti sağlanması, dolaylı vergilerin bütçe payının geriletilmesi vergi politikasının temel karakterini oluşturmalıdır. Mevcut yapı ne yazık ki, eşitsizlikleri derinleştirici bir rol oynamaya devam etmektedir” diye konuştu. İSMMMO’nun Gelir İdaresi Başkanlığı İstatistikleri, OECD Vergi Tabanı Verileri ve Genel Bütçe Vergi Gelirleri Tahsilatı üzerinden yaptığı çalışmaya göre; Türkiye ekonomisi bir yandan vergi toplamakta sıkıntı çekerken, öte yandan gelirler politikasının temelini oluşturması gereken “gelir, servet ve sermaye karları” üzerinden alınan vergiler, kişilerden gelirine bakılmaksızın, aynı oranda alınan ve “adaletsiz vergi” olarak nitelendirilen dolaylı vergilere göre devede kulak kaldı. Özel Tüketim Vergisi ise adeta devletin kazanç kapısı haline geldi.
Toplam servet, gelir ve sermaye karlarından elde edilen verginin yüzde 43’ü ücretlilerin cebinden çıktı. OECD ülkelerinde 9 ülke asgari ücrete vergi uygulamazken, 6 ülkede vergi oranı yüzde 10’un altında. Türkiye yüzde15’lik vergi oranıyla asgari ücretliden en fazla vergi alan ülke durumunda. TÜRKİYE GELİR, KAR VE SERMAYE KAZANÇLARINDA VERGİ FAKİRİ Rapora göre; Türkiye, mal ve hizmetlerden alınan dolaylı vergilerin milli gelire payı açısından yüzde 11 oranı ile OECD ortalamasını yakalarken, gelir, kar ve sermaye kazançlarından elde edilen doğrudan vergilerin milli gelire payı bakımından, kayıtdışı ekonominin de etkisi sonucunda yüzde 5,8 ile OECD ortalamasının yarısına bile ulaşamıyor. Mal ve hizmetlerden alınan vergilerin milli gelire oranı bakımından Türkiye 33 ülke arasında 17. sırada yer alırken, gelir, kar ve sermaye kazançları üzerinden alınan vergilerde ise bir tek Meksika’yı geçerek 32. sırada konumlanıyor.
TÜRKİYE VERGİ TOPLAYAMIYOR
İSMMMO raporuna göre Türkiye’nin de üyesi
olduğu Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü üyesi ülkelerin
verileri dikkate alındığında, vergi oranlarının ülke milli
gelirlerinin ortalaması yaklaşık yüzde 35 düzeylerinde
seyrediyor. Türkiye ise yüzde 25’lik payı ile Meksika, Şili
ve Güney Kore ile aynı ligde yer alıyor. Türkiye’nin vergi
gelirinin milli gelir içindeki payı açısından geride
kalmasının temel nedeni ise, kayıtdışı ekonomi ile gelir ve
kurumlar vergisinin adil bir şekilde toplanamaması.
Rapora göre Türkiye gelirler politikası büyük
oranda adaletsiz vergi olarak tanımlanan “dolaylı vergiler”
üzerine kurulmuş durumda. Bu durum gelir ve kurumlar
vergisinin yeterli ve adil bir biçimde toplanamamasının bir
sonucu olarak belirtiliyor. ÖTV DEVLETİN KAZANÇ KAPISI OLDU İSMMMO raporuna göre Özel Tüketim Vergisi ise devletin adeta kazanç kapısı oldu. Bu yolla devlet, tüm vergi gelirlerinin 4’te 1’ini karşılayacak devasa bir kaynağa sahip durumda. 2010 yılında toplanan ÖTV ise 56 milyar TL. Bunun faturası ise Petrol ve Doğalgaz ürünlerine, Kolalı Gazoz, Alkol ve Tütün mamullerine, Motorlu Taşıt Araçlarına, Dayanıklı Tüketim ve Diğer Mallara yapılan zamlarla kendini gösteriyor. 2010 yılında Petrol ve Doğal gaz ürünleri 32 milyar TL’lik büyük bir gelir yaratırken, Alkol ve tütün ürünleri ve kolalı gazozda 18 milyar TL’ye ulaşan bir kaynak sağlanmış. 1999 yılında deprem vergisi olarak uygulamaya giren ve daha sonra kalıcılaşan Özel İletişim Vergisi de, 4 milyar TL ile uygulamadaki önemini koruyor.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||