İSTESOB Başkanı Faik YILMAZ
Den
eme-yanılma
metoduyla kanun hazırlamak telafisi imkansız zararlara
neden olabilir. TESK komisyon üyesi olarak taslak aşamasında
hizmet verdiğim 5362 sayılı Kanun’un daha yürürlüğe
girdiği tarihte önemli eksik ve yanlışları olduğunu
ifade etmiştik. Nitekim, iki dönem başkanlık yapanların
aradan bir dönem geçmeden yeniden seçilemeyeceği hükmü,
Anayasa Mahkemesi’nce önce yürütmenin durdurulması,
bilahare iptaline karar verilmek suretiyle
çıkarılmıştır.
ANAYASA TASLAĞI VE 5362 SAYILI KANUN
Esnaf ve sanatkarlar ve onların mesleki kuruluşları
bakımından 2008 yılında iki önemli yasal düzenleme
gündemde. Birincisi yeni anayasa, ikincisi 5362 sayılı
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu’nda
yapılması düşünülen değişiklikler. Her iki konuda, benim
ve İstanbul Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği’nin
(İSTESOB) çalışma ve önerilerimiz bulunmaktadır. Bu
yazıyla Anayasa Taslağı ve 5362 sayılı Kanunda yapılacak
değişiklikler hakkındaki görüş ve temennilerimizi, ilgililere ve kamu oyuna bir kere
daha sunma gereğini duyduk.
Esnaf ve sanatkarlar açısından Anayasa Taslağı’nda
yapılması öngörülen değişiklikler İSTESOB’un 26.09.2007
Tarihinde yapılan Başkanlar Kurulu toplantısında Birlik
Başkanı Suat Yalkın tarafından özet halinde oda
temsilcileri ve kamuoyuna duyuruldu. Ben de Eurobirlik
Dergisi’nin 34.sayısında aynı konuyu gerekçeli olarak
daha geniş şekilde okuyuculara arz ettim. Henüz son
şekline ulaşmış bir anayasa tasarısı yok, ama değişik
platformlarda çalışmalar sürüyor. Esnaf ve Sanatkarlar
Meslek Kuruluşları Kanunu’nda yapılması gereken
değişiklikler hakkında da ilgili kurum ve kuruluşlardan
önerileri istenmiştir. Esnaf ve sanatkarların teşkilat
kanunu olan 5362 sayılı Kanun 21.06.2005 tarihinde
yürürlüğe girdi. Henüz 2,5 yaşında. “Bu kadar kısa
zamanda neden değişikliğe ihtiyaç duyuldu?” denilirse,
cevabımız “zaten yürürlüğe girdiği tarihte yetersizdi”
olur. Maalesef bir çok kanunda yürürlük tarihini takip
eden kısa süre içinde yeni değişikliklere ihtiyaç
duyulmaktadır. Elbette ki koşulların değişmesi ve
gereksinimlerin karşılanabilmesi için kanunlar
değiştirilir, hatta tümüyle yeniden düzenlenebilir.
Ancak, bu değişikliklere kısa zamanda gerek duyulması ön
çalışmaların ve bilgi eksikliğinin sonucu ise üzerinde
ciddi ciddi düşünülmelidir. Deneme-yanılma metoduyla
kanun hazırlamak telafisi imkansız zararlara neden
olabilir. TESK komisyon üyesi olarak taslak aşamasında
hizmet verdiğim 5362 sayılı Kanun’un daha yürürlüğe
girdiği tarihte önemli eksik ve yanlışları olduğunu
ifade etmiştik. Nitekim, iki dönem başkanlık yapanların
aradan bir dönem geçmeden yeniden seçilemeyeceği hükmü,
Anayasa Mahkemesi’nce önce yürütmenin durdurulması,
bilahare iptaline karar verilmek suretiyle
çıkarılmıştır.
Yeni Anayasa Taslağı ve 5362 sayılı Kanun’da yapılacak
değişiklikler açısından oda, birlik, federasyon ve
Konfederasyon ile bilgili, birikimli akil adamlarımız
yoğun bir gayret içinde olmalıdır. Aksi taktirde çoğu
zaman olduğu gibi yine anayasa ve yasada yapılan
değişiklikler yürürlüğe girdikten sonra yakınmalara
neden olur ki bunun da işe yaramadığı açıktır. İSTESOB
bünyesinde yaptığımız çalışmalara dayanan görüşlerimize
gelince;
A-Yeni Anayasa Taslağı bakımından ;
– Esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşları yönetim ve
denetim kurulu üyeliği, milletvekilliğine engel teşkil
etmemelidir.
– Esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşlarının 1982
Anayasa’sında belirtilen amacı aynen muhafaza edilmeli,
buna ayrıca “ekonomik, sosyal, kültürel yönden
gelişmelerine yardımcı olmak” ibaresi eklenmelidir.
– Esnaf ve sanatkarların kredi, işyeri, konut gibi
önemli ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde
kooperatifçiliğin desteklenmesi ve geliştirilmesi hedefi
Anayasa’da yine yer almalıdır.
– 1982 Anayasa’sının 173. maddesindeki “Devlet esnaf ve
sanatkarları koruyucu ve destekleyici tedbirleri alır”
hükmü kaldırılmak şöyle dursun, tam anlamıyla
uygulamasını temin edecek şekilde ifadelendirilmelidir.
– Esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşlarının; vesayet
anlamına gelebilecek hiçbir kurala muhatap olmayacak
şekilde serbest çalışmasına olanak sağlayan düzenleme
yapılmalıdır.
B-Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu’ndaki
değişiklikler bakımından;
– Esnaf ve sanatkarların tanımı yeniden yapılmalıdır.
– Odaya kayıtta “ilgili oda” kıstasına işyeri,
ikametgahtan başka, hatlı ticari araçlarda hat
başlangıcı da eklenmelidir.
– Esnaf ve sanatkarların yanlarında çalışanlar ilgili
odaya üye olmalı, organlara çoğunluk sağlamayacak kadar
seçilebilmelidir.
– Üyelerin ticari defterleri oda tarafından tasdik
edilmeli, yıllık aidat vergi dairesince tahsil
edilmelidir.
– Üyeliğin son bulmasındaki karmaşıklık giderilmelidir.
– Oda, birlik federasyon ve Konfederasyon genel kurul,
yönetim kurulu ve denetim kurulu görev ve yetkilerine
ekleme yapılmalıdır.
– Oda’nın fesih sebeplerinden olan Bakanlık uyarısına
uymama hali kanundan çıkarılmalıdır.
– Birlik denetim kurulu oda işlem hesap ve defterlerini
denetleyebilmelidir.
– Odalarda ve Konfederasyon’da disiplin kurulu
seçilmelidir.
– Disiplin kurulu kararlarından hepsine idare
mahkemesinde dava açılmamalı, hafif olanlara karşı üst
kuruluş disiplin kurulu nezdinde itiraz edilmelidir.
– Konfederasyon genel kurulunun teşkilinde; şimdiki
delegelere ek olarak birliklerin çalışma bölgesi olan
illerin milletvekili sayısı kadar daha delege
katılmalıdır.
– Olağanüstü genel kurul toplantısı sebeplerinden olan
genel kurul üye istem nisabı, üye tam sayısının ½’sinin
üzerinde olmalı ve haklı, geçerli sebebe dayanmalıdır.
Başkan seçimi ancak yönetim kurulu seçimi yapılırsa
mümkün olmalıdır.
– Oda unvanının değiştirilmesinde, ana sözleşme
değişikliğindeki nisap değil, genel nisap aranmalıdır.
– Yönetim, denetim ve disiplin kuruluna seçilebilmek
için ilkokul mezunu olmak yeterli sayılmalıdır.
– Organlara seçilebilmek için illa genel kuruldan önceki
aralıksız iki yıl değil, herhangi bir zamandaki iki yıl
kabul edilmelidir.
– Cezaların affedilmesi veya tecili halinde organlara
seçilebilinmelidir.
– Seçilme şartlarını taşıyan bir kimse, birden fazla
odada üye ise hepsinde seçilebilmelidir.
– Yönetim denetim ve disiplin kurulu üyelerinin
mazeretli ve mazeretsiz olarak bir yıl içinde yapılan
toplantıların yarıdan fazlasına katılmaması hali kurul
üyeliğinden düşmeyi gerektirmelidir.
– Oda, birlik, federasyon ve Konfederasyon’un vergi
resim ve harçlardan muafiyeti daha net şekilde
düzenlenmelidir.
– Organlarda görev alanların aylık ücret ve huzur
haklarının miktarına genel kurul karar vermeli, birden
fazla kuruluşta görev alanlar, her görevi için ayrı ayrı
bu haktan yararlanmalıdır.
– Sicilde yapılan meslek değişikliği yeni kayıt değil,
tadil işlemi sayılmalıdır.
– Sicilde tahsil edilen sicil harcının net olarak yarısı
birliğe yarısı Hazineye ait olmalı, gazete ilanı oda,
birlik ve Konfederasyon arasında, kayıt ücreti ise oda
ile birlik arasında adil bir şekilde paylaşılmalıdır.
– Üyenin ölmüş olduğu veya esnaf sanatkarlığının sona
erdiğinin oda tarafından tespit edilmiş olması durumunda
sicil kayıtları harç, ilan bedeli v.s. alınmadan
kapatılmalıdır.
– Kanunda belirlenmiş, süreler Bakanlığın teklifi ve
Bakanlar Kurulu’nun kararıyla uzatılmalıdır.
– 5362 Sayılı Kanun’daki düzenlemelere aykırılık
nedeniyle hangi haller için adli, hangi haller için
idari yargıya başvurulacağı, açıkça belirtilmelidir.
ESNAF VE SANATKARLARI, MESLEK ODALARI BİRLİĞİ